AKV|St.Joost op de Dutch Design Week

Impact op de Dutch Design Week

Onder de naam IMPACT presenteren we ons ook dit jaar weer tijdens de Dutch Design Week van 21 t/m 29 oktober 2017 in het Temporary Art Centre (TAC) in Eindhoven. We selecteerden hiervoor 9 afstudeerwerken van alumni van de bacheloropleidingen:

Impact op DDW 2017

Collectief Rob en Robin (Grafisch Ontwerp), Ruben Vlijm (Fotografie), Emily Koo (Fotografie), Vivian Heyms (Illustratie), Vera IJzelenberg (Grafisch Ontwerp), Rick van Meel (Beeldende Kunst), Ilse van den Dungen (Beeldende Kunst), Sjoerd Geerts (Ruimtelijk Ontwerp), Bram Verbeek (Ruimtelijk Ontwerp). 

Hoe kunnen we genieten van de troost die geloof biedt, zonder een religie of een vorm aan te nemen? Mijn praktijk als kunstenaar bestaat veelal uit het bestuderen van theorie, en het uiteenzetten van mijn eigen manifest en filosofische overtuiging. De grootste vraag die ik mijzelf stel komt voort uit een persoonlijke verlangen naar vrij verstrekbare troost. Mijn studie centreert zich vooral richting onverstoorbaarheid, de rol van techniek en het overdragen van functie, en het verschil tussen geloven en verlangen. Dit komt voort uit mijn behoefte naar intimiteit zonder persoonlijk referentiekader en een fascinatie met de troostende werking van het actieve geloven.
DESIGNERIA In een Indonesisch restaurant, onder het genot van een Bintang,  begon een onderzoek naar de vormgeving van onder andere de snackbar, de afhaalchinees en de Surinaamse toko. Waarom zal je denken? Allereerst omdat deze manier van vormgeving zo afwijkt met alles wat we op de academie, in boeken en op ontwerpblog’s tegenkomen. De vormgeving staat haaks op alle ontwerpnormen en -waarden die verwacht worden: exotisch en aandoenlijk en soms een verademing.
De moderne Nederlander In een veranderend Nederland is er onduidelijkheid over de identiteit van ons land en haar bewoners. Er is een zoektocht naar de Nederlandse identiteit. Daarnaast is er een duidelijke roep naar nostalgie. De Nederlandse identiteit heeft veel verschillende kanten, maar wat wij allemaal her-kennen en erkennen als Nederlands is ons cultureel erfgoed en onze directheid. Ik heb een serie met producten gecreëerd waarop de moderne Nederlander op een duidelijke en directe manier in deze iconische nationale beelden geplaatst wordt. Hiermee kijken wij opnieuw naar ons cultureel erfgoed en kunnen wij ons heden reflecteren op ons verleden.
De Audilizer is een nieuw gereedschap voor ontwerpers, kunstenaars en musici.  Een gereedschap dat een brug slaat tussen beeld en geluid en welke een nieuwe manier biedt om de relatie daartussen te onderzoeken. Een synthesizer waarmee je muziek kunt maken door middel van kleur en vorm, en een hulpmiddel om beeld te ontwerpen door het componeren van geluid.
Opgegroeid in een Westerse cultuur met Oosterse invloeden, heb ik geleerd te leven als een brug tussen deze twee culturen. Soms hand in hand, Soms in een cultuurclash maar altijd in constante beweging en verandering. De twee werelden en de brug hiertussen, vormen voor mij een driehoeksverhouding. Zal ik ooit volledig thuis zijn in één van de twee culturen of kan ik me erbij neerleggen dat juist de cultuurclash mijn leven verrijkt?
De man is uitgestorven, maak hem onsterfelijk.In onze Westerse maatschappij leven we in een kansrijk tijdperk waarin gelijkheid tussen de sexen een dominante rol speelt.  We streven naar gelijke kansen, gelijke rechten en een gelijke behandeling voor iedereen. De vrouw weet zich hierin goed te ontwikkelen. Maar hoe zit het eigenlijk met de man? Waar wij mannen voorheen boven op de spreekwoordelijke apenrots stonden,  lijkt diezelfde rots tegenwoordig veranderd in een heuveltje. Wat moet de man in de 21e eeuw? Waar de rol van de man jarenlang vanzelfsprekend was, lijkt het begrip mannelijkheid nu vager dan ooit te zijn.
Ze komt uit een klein dorpje in Zeeland, heeft blonde krullen en blauwe ogen. Vera IJzelenberg, vierdejaarsstudent Grafisch|Ruimtelijk Ontwerp, droeg voor haar afstudeer-project Under the Veil; The different sides of the Hijab zeven dagen een hijab.  “In Nederland wordt het niet opgelegd, waarom zou je ervoor kiezen?” Ik verdiepte me erin door de Koran te lezen en via internet research te doen. Via via kwam ik in contact met moslima’s die er een dragen. Zij vertelden mij waarom ze een hijab dragen en over hun ervaringen.”
Datarama Veelal onzichtbaar maar in overvloed aanwezig. Data.  We staan nog maar aan het begin van een digitaal tijdperk, maar er is nu al een overvloed aan digitale informatie. Wat heb ik als ontwerper eigenlijk aan deze data, en wat kan ik er als consument mee? Waarom zouden alleen grote bedrijven verdienen aan onze informatie? Met de installatie Datarama probeer ik op ludieke wijze duiding te geven aan deze digitaliserende wereld. De installatie biedt de gebruiker de gelegenheid een product te kopen met zijn of haar informatie. De informatie dient als betaalmiddel, maar zorgt ook voor de vorm van het object. Het is een werk waarin ik mijn positie als ontwerper en maker in een digitaliserende wereld probeer te duiden.
Previous
Next

De Dutch Design Week is het evenement op het gebied van vormgeving, innovatie en experiment dat je niet mag missen. Blik nu alvast vooruit op ddw.nl.